Wednesday, July 22, 2009

HARI KONVOKESYEN

Tahniah kepada semua graduan Universiti Malaya 2009 terutama kepada graduan Sarjana Muda Sastera (Pentadbiran Dan Keadilan Sosial). Syukur Alhamdulillah setelah behempas pulas selama tiga tahun di Universiti Malaya, Akhirnya kita dapat menamatkan pengajian jua.

Hari konvokesyen pada 10-15 Ogos 2009, alangkah indahnya saat tibanya hari yang bersejarah itu, inilah hari yang sentiasa dinantikan oleh seorang mahasiswa setelah memerah keringat untuk mendapat segulung ijazah. Alangkah bertuahnya hari itu dengan pakaian jubah, blazer kot, mortar dan hood yang akan dipakai lagak seorang yang akan menamatkan zaman pembelajarannya di sebuah institusi pendidikan yang benama UM.

Ia adalah hari yang paling bersejarah, hari yang pasti tidak akan dilupakan, setiap saat pasti dirakam lewat kamera mahupun video. Hari Konvokesyen yang penuh gilang gemilang itu sentiasa menjadi dambaan seorang mahasiswa. Segala persiapan telah dibuat dan setiap gerak langkah diajar dengan penuh tertib. Senyuman harus sentiasa terukir dibibir tatkala sampai giliran untuk menerima skrol masing-masing, walau ia hanya mengambil masa beberapa minit mahupun saat sahaja.

Sebagai tanda penghormatan, penyampai ijazah adalah dari kalangan orang-orang kenamaan, bahkan yang namanya Sultan juga sanggup mencemar duli menjadi penyampai ijazah kepada sang mahasiswa. Bertuah sungguh insan tersebut.

Seluruh sanak saudara, rakan taulan akan berkumpul meraikan kejayaan menghabiskan pengajian masing-masing, segala penat lelah mahupun perbelanjaan untuk menghadiri upacara konvokesyen terasa hilang setelah melihat kejayaan sang anak menggenggam menggulung ijazah.

SELAMAT MENEMPUH ALAM PEKERJAAN

Sunday, July 12, 2009

FALSAFAH PEMIKIRAN TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD

Dr. Mahathir Mohamad telah dilahirkan pada tarikh 20 September 1925 di Alor Setar, Kedah. Beliau ialah anak bongsu daripada sepuluh orang adik-beradik.sepuluh orang adik-beradik.sepuluh orang adik-beradik. Ibu bapa beliau adalah tergolong dalam golongan kelas menengah ketika itu. Ibunya bernama Wan Tempawan manakala ayahnya bernam Mohamad bin Iskandar. Bapa Dr. Mahathir adalah bekas seorang guru sekolah menengah dan pengaudit kerajaan yang telah menguruskan keluarganya secara konservatif melalui disiplin dan ketegasan sebagai usaha untuk memastikan anak-anaknya berjaya dalam pendidikan.

Dr. Mahathir mendapat pendidikan yang baik ketika di awl persekolahannnya. Beliau menuntut di Sekolah Melayu Seberang Perak sebelum beliau memasuki Government English School di Alor Setar. Kemudian beliau telah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di King Edward VII di Singapura. Ketika menuntut di sana beliau telah mula mengasah bakat dalam bidang kepimpinan denga memimpin beberapa persatuan, menyertai forum, dan juga sesi-sesi perdebatan serta mengasah bakat dalam bidang penulisan dengan menggunakan nama gelaran Che Det. Ketika menuntut di sana juga beliau telah berkenalan dengan isterinya iaitu Dr. Siti Asmah Mohd. Ali yang kemudiannya bersama-sama membesarkan tujuh orang anak hasil daripada perkongsian mereka.

Setelah menamatkan pengajian beliau di Singapura, beliau pulang dan berkhidmat sebagai doktor dalam sektor kerajaan. Beliau telah meninggalkan sektor kerajaan kerana merasakan dirinya terbatas untuk berkecimpung dalam arena politik. Beliau kemudiannya telah ergerak aktif dalam politik mengikut kemahuannya.

Pembentukan falsafah pemikirannya berdasarkan kepada empat perkara iaitu keluarga, penjajahan negara, kedoktoran, dan Che Det. Proses sosialisasi di dalam keluarga telah menunjangi keperibadian beliau yang turut terserlah di dalam pentabirannya. Disiplin diri yang kuat telah mendasari kemajuan yang dikecapi oleh negara hari ini adalah mengikut acuan sendiri yang cuba diterapkan kepada rakyat kerana beliau mempercayai bahawa rakyat mesti berdisiplin untuk membangunkan negara. Beliau juga telah memperkenalkan beberapa dasar berdasarkan kepada kepercayaan tersebut. Antara dasar yang diperkenalkannya ialah dasar-dasar ekonomi dan pembangunan negara serta dasar-dasar sosial yang dapat membentuk mutu dan kualiti kerja ke arah pembangunan negara.

Zaman penjajahan asing banyak mempengaruhi gaya kepimpinan beliau yang mempunyai semangat nasionalisme yang tinggi untuk mentadbir negara tanpa camour tangan kuasa asing. Beliau telah mengingatkan rakyat Malaysia supaya tidak melupakan sejarah negara dalam menuntut kemerdekaan. Beliau juga menggalakkan rakyat agar bersatu padu melawan ancaman kuasa asing daripada menjajah semula negara. Beliau juga telah melalui pengalaman dijajah oleh tiga kuasa aing iaitu British, Jepun, dan Siam. Beliau telah melihat kekalahan yang dialami oleh kuasa Barat yang seterusnya menjadi pegangan hidup beliau bahawa kuasa Barat juga mempunyai kelemahannya sendiri.

Ilmu perubatan yang dimiliki oleh beliau juga banyak membantu beliau untuk mengenalpasti cara terbaik untuk mentadbir negara. Beliau berjaya berhadapan dengan ancaman politiknya melalui proses menyelidik, memeriksa, merawat, menguji, dan seterusnya mendiagnosis sesuatu perkara yang difikirnya bagus untuk pembangunan negara.

Dr. Mahathir juga menyebarkan idealisme beliau melalui bidang penulisan. Semasa masih menuntut di Singapura, beliau meneriam pulangan yang lumayan melalui bidang ini. Beliau turut menyalurkan idea-idea pemikirannya mengenai isu semasa seperti isu pendidikan tinggi masyarakat Melayu, kebebasan wanita Melayu, tarian tradisional da kehidupan harian masyarakat Melayu. Semasa beliau masih di peringkat awal bersama UMNO, beliau telah menubuhkan sekumpulan pemimpin muda UMNO yang telah menghasilkan sebuah akhbar yang bertajuk PEMERHATI. Hasil kreativiti beliau ini telah membolehkan beliau menulis karya yang lebih kontroversi seperti THE MALAY DILEMMA dan THE CHALLENGE. Melalui karya ini beliau telah menonjolkan idea mengenai kehidupan masyarakat Melayu dan senario yang melanda Asia serta global.

Dr. Mahathir lebih berusaha untuk memperkenal budaya Asia yang lebih cenderung kea rah kepentingan norma bermasyarakat dan kekeluargaan. Beliau juga dengan lantang mengkritik nilai-nilai dan fahaman kuasa-kuasa Barat yang lebih mementingkan kepentingan individu. Beliau menyarankan supaya masyarakat dunia nilai-nilai murni dalam memehami kelainan cara berpolitik, cera memerintah, dan pemikiran rakyat terhadap pemerintah yang diamalkan di Asia khususnya di Malaysia. Beliau juga menekankan kepada kepentingan nilai, budaya,dan etka bermasyarakat dalam hampir setiap ucapan yang disampaikannya. Beliau telah menggubal beberapa dasar ketika pemerintahannya supaya dapat memperbaik sistem nilai, budaya, dan etika di Malaysia.

Dr. Mahathir jugs menjelaskan bahawa proses demokrasi yang diamalkan di Malaysia banyak berkait rapat dengan sokongan daripada proses pilihan raya yang dijalankan setiap lima tahun sekali. Beliau juga mempunyai tanggapan sendiri mengenai demokrasi yang patut diamalkan di Malaysia. Beliau menyatakan bahawa demokrasi di Malaysia tidak harus mengikut cara Barat kerana pegangan nilai masyarakat Malaysia adalah berbeza. Beliau juga berpendapat bahawa sistem demokrasi tidaklah sempurna kerana mempunyai banyak kecacatannya. Bagaimanapun beliau bersetuju bahawa sistem ini adalah sistem yang terbaik pernah dicipta manusia kerana sesuai dengan sistem pemerintahan Islam.

Kebebasan akhbar adalah perkara yang dituntut oleh semua negara yang mengamalkan corak pemerintahan sistem demokrasi. Dr. Mahathir menjelaskan bahawa kebebasan akhbar perlu dikawal demi kesejahteraan rakyat dan kestabilan politik negara. Beliau telah membataskan kebebasan-kebebasan lain seperti kebebasan bersuara dan debat terbuka agar tidak menyentuh sensetiviti masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
Sebagai kesimpulan daripada falsafah pemikiran yang telah didukung oleh Dr. Mahathir, kita dapat melihat bagaimana beliau memerintah Malaysia berdasarkan idea “Mahathirisme” yang telah membawa pelbagai kemajuan baik dari segi keharmonian, keamanan, mahupun kestabilan ekonomi negara ini. Beliau telah banyak berjasa kepada negara ini semasa zaman pentadbirannya sehingga Malaysia dihormati di peringkat global. Idea-idea falsafah diri yang diaplikasikannya ke dalam pentadbiran negara telah menjadikan beliau seorang yang istimewa dan berfikiran jauh serta sukar diramal dalam membawa Malaysia mengecapi kemajuan dan kemakmuran.


RUJUKAN

Abdul Rahman Haji Abdullah, 1998. Pemikiran Islam Di Malaysia: Sejarah dan Aliran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Ahmad Fawzi Mohd. Basri, 1996. Mahathirisme: Suatu Pemetaan Politik Malaysia. Seminar Kepimpinan Politik Malaysia Peringkat Kebangsaan. 16-17 Julai. Bangi, UKM.

Monday, July 6, 2009

UM LAHIRKAN SARJANA TERBILANG

FAKULTI Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM) akan memasuki usia 50 tahun dan sejajar tempoh kematangan itu, Dekannya, Prof. Datuk Mohamad Abu Bakar percaya fakulti ini mampu mengeluarkan sarjana terkemuka yang boleh digelar sebagai ikon atau `tok-tok guru' dalam bidang masing-masing.

Beliau berharap `suatu perlakuan kegilaan orang tidak gila' dalam dunia kesarjanaan dan bidang keintelektualan berlaku, apabila para penyelidik bertungkus lumus, bertubi-tubi dan bertindak ekstrem dalam aktiviti mereka untuk menghasilkan karya-karya besar supaya lahir ikon dan tok-tok guru itu di kalangan mereka.
"Kita mengharapkan mereka menjadi manusia luar biasa dalam konteks kesarjanaan dan keinteleklualan seperti yang dialami negara-negara barat sepanjang 500 tahun lalu," katanya.

Menurut beliau, kalaulah UM tidak berupaya menduduki tempat tertinggi dalam skala Times Higher Education Supplement (THES), paling tidak fakulti itu masih berjaya mencecah tahap antarabangsa yang tinggi.

"Harapan kita para sarjana, profesor, penyelidik terus berkeupayaan mencapai martabat dunia dalam keadaan sedemikian," tegas beliau. Fakulti berkenaan yang akan meraikan ulang tahun ke-50 dalam tempoh itu sudah berjaya menampilkan beberapa sarjana bertaraf dunia antaranya Prof. Sutan Takdir Alishahbana, Prof Wang Gungwu dan Prof Syed Husin Ali,di samping menyediakan ramai pakai dalam berbagai bidang dewasa ini, sehingga mereka menjadi rujukan serantau dan antarabangsa.
Jelas Prof.. Mohamad, apabila mereka jadi ikon atau tok guru maka fakulti akan menjadi perhatian tumpuan luar dan dalam negara sehingga pelajar dan penyelidik dari seluruh dunia akan datang ke sini untuk bermuzakarah, berwacana, belajar dan melanjutkan pengajian.

Fakulti itu sendiri katanya, akan memperoleh nama sebagai pusat dalam konteks UM dan Malaysia. Beliau percaya berbekalkan kekuatan yang lepas berdasarkan pengalaman lalu, penglibatan tokoh-tokoh sebelum ini akan menjadi aset supaya dunia lebih mudah mengenali UM dan fakulti serta cuba meraih keuntungan dari segi kesarjanaan dan keintelektualan. Profesor pelawat, profesor adjung atau sarjana tamu akan bertandang ke sini, atau pakar luar menghabiskan masa sabatikal mereka atas sebab kedudukan tersebut.
"Daripada usaha kita untuk menzahir kelainan, luar biasa, kita perlu memupuk bakat sedia ada khasnya di kalangan sarjana dan profesor supaya mereka jadi ikon dalam bidang masing-masing atau manusia institusi yang dikenali melewati batas UM dan kebangsaan," katanya. Tegas beliau, selama ia tidak menjejaskan kerja sebagai pensyarah maka bukan sahaja keizinan malah galakan akan diberi kepada para penyelidik pergi jauh meneroka bidang pengkhususan masing-masing.

Dalam pada itu beliau berkepercayaan fakulti boleh bertindak dengan misi tersendiri dalam kerangka universiti lebih besar serta konteks negara. Fakulti mempunyai kekuatan tersendiri berdasar pengalaman masa lalu dan keupayaan masa kini, yang terhasil daripada penglibatan sekitar 150 kakitangan akademik dan hampir 800 orang pelajar pasca siswazah, sebahagian pentingnya dari luar negara, saperti China, Iran, Turki dan Jepun.

Fakulti seharus bertindak mewujud dirinya sebagai institusi yang menyerlahkan diri dan bergandingan dengan institusi-institusi serupa di seluruh dunia sambil mengukuhkan bidang penyelidikan dan mempertingkatkan pembangunan (R&D), menghasilkan karya baik sehingga fakulti berfungsi sebagai universiti dalam universiti.
"Hal ini bukan perkara luar biasa kerana beberapa fakulti dan pusat pengajian universiti lain kadang kala lebih terkenal daripada universiti induk atau bergerak sama dengan universiti induk, contohnya Kennedy School of Politics di Harvard, Yale School of Law di Yale dan School of Oriental of African Studies di Universiti London," ujar beliau.

Dalam konteks ini apa yang cuba dilakukan ialah mengikuti jalan sama dengan universiti lain iaitu menyemarakkan R&D, mengaktifkan kegiatan akademik, meningkatkan penglibatan intelektual, menghasilkan tulisan bermutu sambil memastikan pengajaran kekal baik sehingga jadi pilihan dalam dan luar negara.
Dalam menyemarakkan nama fakulti ia tidak ketinggalan meneruskan tradisi yang sedia ada dalam universiti dengan meningkatkan penglibatan tambahan menerusi syarahan kesarjanaan, forum keintelektualan, wacana akademik agar persekitaran universiti dipenuhi kegiatan relevan dengan status fakulti.

"Kita juga cuba mengembangkan kegiatan penglibatan peringkat pasca siswazah," katanya. Dengan itu kedudukan fakulti dengan pengiktirafan antarabangsanya semakin jadi realiti.

Manakala di peringakat ijazah pertama pula, pengambilan pelajar terbaik daripada Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan sebagainya memastikan ia menerima bekalan pelajar yang berpotensi. Apatah lagi setelah mereka didedah kepada budaya ilmu dan aktiviti intelektual yang terjana di persekitaran Fakulti.
"Ini kerana mereka haruslah lulusan yang berketerampilan, berwibawa kerana mereka akan berdepan dunia global dan memasuki pasaran kerja yang kompetitif," katanya.
Lulusan itu juga perlu daya saing, daya juang dan keyakinan diri agar mereka mampu pergi jauh dalam pasaran kerja khasnya dalam dunia global.

Dari segi infrastruktur dan prasarana pula, Fakulti berharap dapat mewujud iklim intelek, alam fizikal dan lanskap yang selesa yang merangsang pertumbuhan akademik dan intelektual serta budaya sosial yang sehat.

Menurut beliau, fakulti bernasib baik dapat kemudahan dana untuk menyelaraskan aktiviti penyelidikan dan dalam keadaan sekarang penyelidik mempunyai peluang untuk memperolehi bantuan kewangan untuk kerjaya sebagai sarjana.

``Sebagai dekan saya akan membantu mereka mendapatkan dana atau bantuan dan kelonggaran masa agar penyelidik mempunyai masa menjalankan penyelidikan dalam dan luar negara,'' katanya.

Oleh MARZITA ABDULLAH

Wednesday, July 1, 2009

WONG LAI CHENG SELESA MEMBANTU ORANG

JARANG anak muda mempunyai kesedaran tinggi untuk melibatkan diri dalam kerja-kerja sosial. Di samping memerlukan komitmen, tugas ini kurang menarik minat golongan tersebut kerana tidak nampak pulangannya.

Namun, bagi Wong Lai Cheng, 26, menjadi pekerja sosial adalah satu kepuasan baginya kerana dapat menyumbang tenaga dan kepakaran kepada mereka yang memerlukan.
“Menjadi pekerja sosial tidak seperti kerjaya lain yang dianggap lebih glamor kerana jika itulah niatnya, memang kita sukar meneruskan bidang ini,’’ katanya.

Anak kelahiran Kuantan, Pahang ini yang menyertai Pertubuhan Pergerakan Wanita (Awam) sejak dua tahun lalu berkata, beliau gembira dengan kerjayanya sekarang kerana dapat membantu wanita yang menghadapi masalah.

Awam adalah persatuan sukarelawan yang mempunyai rasa tanggungjawab memberi kesedaran dalam meningkatkan taraf wanita di Malaysia serta bebas daripada segala bentuk keganasan dan diskriminasi.

Selain membuat penyelidikan isu keganasan terhadap wanita, Awam memberi perkhidmatan kaunseling dan maklumat undang-undang untuk wanita, bantuan guaman secara percuma dalam bidang keluarga-sivil dan syariah, gangguan seksual, rogol dan lain-lain.
Menceritakan penglibatan beliau dalam kerjaya tersebut, kata gadis kecil molek itu segala-galanya bermula semenjak menjalani latihan di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.

“Saya ditempatkan di Jabatan Kebajikan Perubatan. Secara tidak langsung saya terdedah kepada permasalahan seperti remaja hamil luar nikah, kes keganasan rumah tangga dan mangsa sumbang mahram.

“Pengalaman ini memberi cukup pengalaman berharga kepada saya. Saya berasakan ia adalah sesuatu yang menarik perhatian saya untuk menjadikannya sebagai kerjaya,’’ ujarnya

Menceritakan pengalamannya lebih lanjut, kata Lai Cheng, sebaik menamatkan pengajian dalam bidang Pentadbiran dan Keadilan Sosial dari Universiti Malaya (UM), beliau nekad untuk menceburi bidang berkaitan.Ketika melayari Internet, beliau mendapati ada satu jawatan kosong sebagai pekerja sosial di Awam dan cuba memohon. Nasib menyebelahi dan permohonan beliau diterima.
Menurut Lai Cheng, pada awal penglibatan dalam bidang tersebut, beliau tidak menafikan berasa rendah diri kerana ramai rakan-rakan sekampusnya dahulu memilih untuk berkhidmat di sektor korporat.

Mengenai aktiviti Awam, Lai Cheng memberitahu, peserta akan diberi peluang berinteraksi sesama sendiri dan meluahkan perasaan. Ini secara tidak langsung menyedarkan mereka bahawa mereka tidak berseorangan menghadapi masalah tersebut.
Turut diadakan kumpulan sokongan bagi mangsa-mangsa rogol, yang disifatkan sebagai golongan yang rapuh dan memerlukan sokongan emosi dan mental.

Berdasarkan kepada pengalaman juga kata Lai Cheng, dalam kebanyakan kes ramai mangsa yang buntu dan panik apabila ditimpa musibah, ada yang berkeras untuk tidak melaporkan kepada pihak berkuasa dan pada masa sama, mereka juga tidak mengetahui saluran khusus untuk mendapatkan bantuan selain pihak berwajib menyebabkan pelaku terus bebas dan mungkin mengulangi perbuatan berkenaan.

Beliau berkata, tanpa bantuan sewajarnya hidup mangsa akan terus dibelenggu trauma kesan daripada kejadian berkenaan, sekali gus menjejaskan mutu kehidupan serta masa depan mangsa dan keluarga.

“Semua khidmat ini diberi percuma, tetapi apa yang diharapkan ialah supaya lebih ramai wanita tampil membuat laporan dan mendapatkan bantuan,’’ katanya.
ARKIB : 14/07/2006 UTUSAN MALAYSIA

Oleh ROSLAH OTHMAN