Saturday, June 27, 2009

AKTA ORANG-ORANG PAPA 1977

UNDANG-UNDANG
MALAYSIA
CETAKAN SEMULA
AKTA ORANG-ORANG PAPA 1977
SUSUNAN SEKSYEN
Seksyen
1. Tajuk ringkas dan permulaan kuat kuasa
2. Tafsiran
3. Kuasa bagi menghendaki seseorang orang papa tinggal di rumah kebajikan
4. Masuk secara sukarela ke rumah kebajikan
5. Menteri boleh menubuhkan rumah kebajikan
6. Lembaga Pelawat
7. Kaedah-kaedah bagi mengurus rumah kebajikan
8. Dilepaskan dari rumah kebajikan
9. Orang yang tinggal di rumah kebajikan boleh dikehendaki mengambil
bahagian dalam aktiviti yang sesuai
10. Orang yang tinggal di rumah kebajikan boleh dihantar ke hospital
11. Penalti
12. Menangkap orang papa yang lari
13. Memendekkan tempoh tinggal
14. Pemansuhan
15. Peruntukan peralihan
16. Penyeliaan setelah dilepaskan
4 Undang-Undang Malaysia AKTA 183
Orang-Orang Papa 5

UNDANG-UNDANG MALAYSIA
Akta 183
AKTA ORANG-ORANG PAPA 1977
Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi menjaga dan
memulihkan orang papa dan bagi mengawal kutu rayau.
[Semenanjung Malaysia—15 November 1977,
P.U. (B) 678/1977; Sarawak—27 Januari 1995,
P.U. (B) 33/1995]

DIPERBUAT UNDANG-UNDANG oleh Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat dan persetujuan Dewan
Negara dan Dewan Rakyat yang bersidang dalam Parlimen, dan
dengan kuasa daripadanya, seperti berikut:
Tajuk ringkas dan permulaan kuat kuasa
1. (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Orang-Orang Papa 1977
dan hendaklah terpakai bagi seluruh Malaysia.
(2) Akta ini hendaklah mula berkuat kuasa pada tarikh yang
ditetapkan oleh Menteri melalui pemberitahu dalam Warta dan
tarikh yang berlainan boleh ditetapkan bagi Negeri yang berlainan
dalam Malaysia, dan bagi peruntukan yang berlainan dalam Akta
ini.
Tafsiran
2. Dalam Akta ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna
yang lain—
“Ketua Pengarah” ertinya Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat,
dan termasuklah seseorang Pengarah Kebajikan Masyarakat Negeri
dan Pengarah Kebajikan Masyarakat, Wilayah Persekutuan;
“mengemis” ertinya apa-apa kelakuan yang dikira akan mendorong
pemberian sedekah, sama ada atau tidak terdapat apa-apa perbuatan
6 Undang-Undang Malaysia AKTA 183
pura-pura menyanyi, bermain, berlakon, menawarkan sesuatu untuk
jualan atau selainnya;
“Menteri” ertinya Menteri yang bertanggungjawab bagi
perkhidmatan kebajikan;
“orang papa” ertinya—
(a) seseorang yang didapati mengemis di sesuatu tempat awam
dengan sebegitu cara hingga menyebabkan atau mungkin
menyebabkan kegusaran kepada orang yang lazim
mengunjungi tempat itu atau pun hingga menimbulkan
kacau ganggu; atau
(b) seseorang peleser yang dijumpai di sesuatu tempat awam,
sama ada atau tidak dia mengemis, yang tidak mempunyai
mata pencarian pada zahirnya atau tempat tinggal atau
yang tidak dapat menyatakan hal dirinya dengan
memuaskan;
“Penguasa” ertinya seseorang yang mengurus atau mengawal
sesuatu rumah kebajikan;
“rumah kebajikan” ertinya sesuatu institusi, atau sebahagian
daripadanya, yang ditubuhkan di bawah Akta ini untuk menerima,
menjaga dan memulihkan orang papa.
Kuasa bagi menghendaki seseorang orang papa tinggal di rumah
kebajikan
3. (1) Mana-mana pegawai yang diberi kuasa dengan sewajarnya
secara bertulis oleh sesuatu pihak berkuasa tempatan dan yang
bertindak di bawah arahan Ketua Pengarah atau mana-mana pegawai
kebajikan masyarakat boleh mengambil ke dalam jagaannya manamana
orang papa dan mengemukakan orang itu ke hadapan seseorang
Majistret dalam tempoh dua puluh empat jam:
Dengan syarat bahawa jika orang papa itu tidak mahu diambil
atau memberikan apa-apa tentangan kepada pegawai yang disebut
dalam subseksyen ini, pegawai itu boleh meminta mana-mana pegawai
polis untuk membantu menjalankan kuasanya, dan menjadi kewajipan
tiap-tiap pegawai polis untuk mematuhi permintaan itu.
Orang-Orang Papa 7
(2) Jika Majistret itu mempunyai sebab yang munasabah untuk
mempercayai bahawa seseorang yang dibawa ke hadapannya itu
ialah orang papa, dia boleh memerintahkan supaya orang itu
dimasukkan sementara ke dalam suatu rumah kebajikan sementara
menunggu suatu laporan oleh pegawai kebajikan masyarakat.
(3) Laporan itu hendaklah disiapkan dalam tempoh satu bulan
dari tarikh orang itu dimasukkan ke dalam suatu rumah kebajikan.
(4) Seseorang Majistret dalam Kamar jika berpuas hati daripada
suatu laporan yang diberikan oleh seseorang pegawai kebajikan
masyarakat bahawa orang itu seorang orang papa, boleh dengan
waran yang ditandatangani sendiri olehnya memerintahkan supaya
orang itu tinggal dalam suatu rumah kebajikan selama tempoh
yang tidak boleh melebihi tiga tahun:
Dengan syarat bahawa seseorang Majistret dalam Kamar boleh,
jika berpuas hati daripada suatu laporan yang diberikan oleh seseorang
pegawai kebajikan masyarakat, melanjutkan Perintah itu selama
suatu tempoh selanjutnya yang difikirkannya patut dan tempoh itu
tidak boleh melebihi tiga tahun.
(5) Penguasa rumah kebajikan itu hendaklah menjaga orang
papa yang telah dimasukkan sementara atau yang telah diperintahkan
supaya tinggal dalam suatu rumah kebajikan.
(6) Seksyen ini tidak terpakai bagi seseorang yang berumur di
bawah lapan belas tahun.
Masuk secara sukarela ke rumah kebajikan
4. Mana-mana orang papa yang secara sukarela meminta supaya
dimasukkan ke suatu rumah kebajikan dikehendaki mengaku janji
bahawa, jika diterima masuk, dia akan patuh kepada syarat masuk
yang dikenakan di bawah Akta ini atau kepada apa-apa kaedah
yang dibuat di bawahnya.
Menteri boleh menubuhkan rumah kebajikan
5. (1) Menteri boleh, melalui pemberitahuan dalam Warta,
menubuhkan rumah kebajikan di mana-mana tempat yang
difikirkannya patut.
8 Undang-Undang Malaysia AKTA 183
(2) Menteri boleh melantik penguasa bagi mengurus rumah
kebajikan.
Lembaga Pelawat
6. Menteri boleh melantik suatu Lembaga Pelawat bagi tiap-tiap
rumah kebajikan untuk melaksanakan kewajipan dan fungsi
sebagaimana yang boleh ditetapkan oleh Menteri melalui kaedahkaedah
dan untuk memberikan nasihat dan membuat syor kepada
Ketua Pengarah mengenai apa-apa perkara yang dirujukkan
kepadanya oleh Ketua Pengarah.
Kaedah-kaedah bagi mengurus rumah kebajikan
7. Menteri boleh membuat kaedah-kaedah—
(a) bagi mengawal selia pengurusan rumah-rumah kebajikan
dan penerimaan masuk orang ke dalamnya dan bagi
menjaga, mengawal, mendisiplinkan dan memulihkan orang
yang tinggal di dalamnya;
(b) bagi menetapkan penubuhan dan fungsi Lembaga Pelawat;
dan
(c) pada amnya bagi menguatkuasakan Akta ini.
Dilepaskan dari rumah-rumah kebajikan
8. (1) Mana-mana orang yang diterima masuk ke sesuatu rumah
kebajikan, sama ada atas permohonannya sendiri atau selainnya,
boleh dilepaskan oleh Penguasa—
(a) jika ia berpuas hati bahawa penghuni itu telah mendapat
pekerjaan yang sesuai untuk menyenggara dirinya; atau
(b) kepada jagaan seseorang yang mahu dan berkebolehan
menjaga dan menanggung penghuni itu dengan sepatutnya.
Orang yang tinggal di rumah kebajikan boleh dikehendaki
mengambil bahagian dalam aktiviti yang sesuai
9. Mana-mana orang yang tinggal di sesuatu rumah kebajikan
boleh dikehendaki mengambil bahagian dalam apa-apa aktiviti
yang sesuai, sama ada dengan tujuan untuk melayakkan dia untuk
Orang-Orang Papa 9
pekerjaan di luar rumah kebajikan itu atau dengan tujuan untuk
membolehkan dia memberikan sumbangan kepada penyenggaraannya
dalam rumah kebajikan itu.
Orang yang tinggal di rumah kebajikan boleh dihantar ke
hospital
10. Mana-mana orang yang tinggal di sesuatu rumah kebajikan
boleh dihantar ke sesuatu hospital atau institusi perubatan lain
untuk dirawat, jika diarahkan sedemikian oleh pegawai perubatan,
dan hendaklah disifatkan semasa menerima rawatan itu sebagai
seorang penghuni rumah kebajikan itu.
Penalti
11. Mana-mana orang yang—
(a) tidak mahu diambil, atau yang memberikan apa-apa
tentangan kepada pengambilannya, ke dalam jagaan
seseorang pegawai yang diberi kuasa dengan sewajarnya
secara bertulis oleh sesuatu pihak berkuasa tempatan dan
yang bertindak di bawah arahan Ketua Pengarah atau
seseorang pegawai kebajikan masyarakat di bawah Akta
ini;
(b) lari dari seseorang pegawai yang diberi kuasa dengan
sewajarnya secara bertulis oleh sesuatu pihak berkuasa
tempatan dan yang bertindak di bawah arahan Ketua
Pengarah atau seseorang pegawai kebajikan masyarakat
semasa diletakkan dalam jagaannya di bawah Akta ini;
(c) tanpa kebenaran Penguasa meninggalkan rumah kebajikan
tempat dia dikehendaki tinggal di bawah seksyen 3 atau
tempat dia telah diterima masuk atas permohonannya
sendiri di bawah seksyen 4; atau
(d) setelah dibenarkan meninggalkan sesuatu rumah kebajikan
bagi sesuatu masa yang ditentukan tidak kembali tanpa
sebab yang munasabah apabila tamat masa yang ditentukan
itu,
melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dihantar
ke suatu rumah kebajikan atau dipenjara selama tempoh tidak
melebihi tiga bulan.
10 Undang-Undang Malaysia AKTA 183
Menangkap orang papa yang lari
12. Seseorang pegawai polis boleh menangkap tanpa waran manamana
orang yang dipercayainya dengan munasabah telah melakukan
suatu kesalahan di bawah seksyen 11.
Memendekkan tempoh tinggal
13. Menteri boleh memendekkan tempoh tinggal dan melepaskan
mana-mana orang dari rumah kebajikan jika Menteri berpuas hati
bahawa adalah adil dan patut berbuat demikian kerana sebab istimewa
mengenai kebajikan orang itu.
Pemansuhan
14. Akta Kutu Rayau 1965 [Akta 19 tahun 1965] adalah
dimansuhkan.
Peruntukan peralihan
15. Apabila Akta ini mula berkuat kuasa, semua orang yang
tinggal di Pusat yang ditubuhkan di bawah Akta Kutu Rayau 1965
hendaklah terus tinggal di rumah kebajikan.
Penyeliaan setelah dilepaskan
16. Jika seseorang itu dilepaskan dari rumah kebajikan di bawah
mana-mana peruntukan Akta ini, dia hendaklah diletakkan di bawah
penyeliaan seorang pegawai kebajikan masyarakat selama tempoh
tidak melebihi satu tahun.

Orang-Orang Papa 11
UNDANG-UNDANG MALAYSIA
Akta 183
AKTA ORANG-ORANG PAPA 1977
SENARAI PINDAAN
Undang-undang Tajuk ringkas Berkuat kuasa
yang meminda dari
Akta A404 Akta Orang-Orang Papa (Pindaan) 15-11-1977
1977
Akta A638 Akta Orang-Orang Papa (Pindaan) 01-01-1986
1985
12 Undang-Undang Malaysia AKTA 183

UNDANG-UNDANG MALAYSIA
Akta 183
AKTA ORANG-ORANG PAPA 1977
SENARAI SEKSYEN YANG DIPINDA
Seksyen Kuasa meminda Berkuat kuasa
dari
3 Akta A404 15-11-1977
Akta A638 01-01-1986
11 Akta A404 15-11-1977
13 Akta A638 01-01-1986
16 Akta A638 01-01-1986

PANDANGAN GESTALT MENGENAI PERSEPSI

PENGENALAN

Terapi Gestalt telah dipelopori oleh Frederick Perls (1893- 1970) adalah satu pengdekatan yang teraputik dimana pemberi nasihat membantu klien ke arah intergrasi diri serta belajar menggunakan kebolehan dengan cara yang sesuai untuk pertumbuhan, pembinaan dan kesempurnaan kendiri. Hasil karya Perls yang signifikan ialah Gestalt Therapy Verbatim (1969a).[1]

Teori Gestalt ini dicipta berasakan kepada kepercayaan bahawa seseorang insan yang berfungsi secara keseluruhan adalah lebih baik daripada sebahagian.[2] Seseorang juga di katakan bermasalah kerana ia belum melengkapkan persepsinya. Melalui buku-bukunya Perls menekankan konsep memperluaskan kesedaran, penerimaan tanggungjawab peribadi, penyatuan diri sebagai manusia dan pengalaman-pengalaman ketika kesedaran terhalang.

Perkataan “Gestalt” berasal daripada perkataan Jerman yang membawa maksud sebagai manusia, objek, atau suatu yang keseluruhan. Perkatan-perkatan ini merujuk kepada pentingnya hubungan. Mengikut pandangan Gestalt keseluruhan yang kita pelajari adalah apabila idea disusun menjadi corak dan pola tertentu.

Manakala persepsi mengikut Kamus Dewan (1998) pula dapat diertikan sebagai pengawasan atau penelitian iaitu gambaran atau bayangan dalam hati serta fikiran (tentang sesuatu), pandangan (melalui deria) ataupun tanggapan. Proses persepsi ini bermula dari ransangan deria yang akan dihantar ke otak untuk ditafsir yang akan membentuk gambaran apa yang di lihat tadi.

Persepsi juga boleh di ertikan sebagai satu proses yang penting dalam pembelajaran hidup seseorang. Seseorang akan membuat interpretasi kepada rangsangan yang di terima oleh derianya (Slavin,1997).[3] Contohnya apabila kita memasukkan makanan kedalam mulut, deria rasa akan memberitahu otak, dan seterusnya otak akan mentafsir apa yang kita makan.

Konsep paling yang paling popular dalam kaunseling Gestalt ialah konsep kini. Konsep ini kerana seseorang yang melakukan sesuatu pada masa kini akan mengingatinya pada masa akan datang sebagai pengalaman. Pengalaman masa kini itu amat penting kerana dialah yang akan menyebabkan masalah kepada seseorang individu itu.

Psikologi Gestalt berbicara tentang tutupan (completion).Tanpa penyempurnaan penutupan yang sempurna persepsi seseorang itu tidak akan bermakna. Kita sering tidak dapat melepaskan perasaan marah kita akibat sesuatu sebab. Selagi perasaan-perasaan ini tidak dapat dilepaskan selagi itu ia akan mengganggu hidup kita. Contohnya kita pernah melalui pengalaman dibuli orang bertubuh besar, maka apabila berjumpa dengan orang bertubuh besar pada masa kini kita akan beranggapan sedemikian.

PENDAPAT PSIKOLOGI GESTALT

Max Wertheimer adalah merupakan pengasas dan penggerak utama di kalangan pengasas Psikologi Gestalt. Beliau juga pernah menjadi pensyarah di universiti di sekitar tempat tinggalnya. Hal ini, telah memberi peluang kepada beliau untuk memegang jawatan sebagai Professor Psikologi di Universiti of Frankfurt.

Menjelang abad ke-19. kira-kira pada tahun 1910, ketika Max Wertheimer bertolak dari Austria untuk ke Jerman dengan menaiki keretapi, beliau melihat di sepanjang perjalanannya dan mendapatinya objek-objek serta pandangan di sekitarnya sedang bergerak.[4] Lalu beliau bertanyakan “Mengapa objek boleh wujud dan bergerak”. Hasil dari pandangan itulah maka wujudlah Psikologi Gestalt.

Max Wertheimer dalam teorinya telah menyatakan ‘Gestalt’ adalah perkataan Jerman yang bermaksud ‘satu daripada keseluruhannya’, ‘bentuk’, atau ‘konfigurasi’. Perkataan-perkataan ini menunujukkan betapa pentingnya hubungan antara satu sama lain. Pandangan Gestalt menekankan tentang banyaknya perkara yang di pelajari apabila idea di susun menjadi corak atau pola yang tertentu. Sebagai contoh, sekiranya satu bulatan tetap atau sekumpulan kanak-kanak berpegangan tangan untuk membentuk satu bulatan.

Wertheimer telah membuat penemuan iaitu kalau dua lampu dipasang dan lampu itu berkelip-kelip seperti lampu dalam persembahan atau disko, maka seseorang akan melihat seolah-olah satu lampu bergerak-gerak ke depan dan ke belakang. Hal ini dialaminya oleh beliau semasa dalam perjalanan dari Rhineland ke Vienna untuk bercuti. Beliau telah menamakan penemuannya ini sebagai fenomena phi. Fenomena phi ini berbeza daripada unsur-unsur yang terkandung didalamnya. Sensasi pergerakan ini tidak dapat diterangkan dengan menganalisis setiap lampu yang dipasang dan dipadam. Hal Ini kerana pengalaman pergerakan itu muncul hasil daripada gabungan unsur-unsur yang ada. Pengalaman fenomenologi tersebut adalah berbeza daripadanya.

Individu yang melihat kejadian tersebut telah membuat kaitan dan menggabungkan elemen-elemen tersebut untuk mewujudkan persepsi pergerakan. Dengan perkataan lain seseirang individu itu telah sesuatu kepada pengalaman yang belum pernah terkandung dalam data derianya. Sesuatu ini adalah organisasi yang tidak dapat menentukan makna apabila kita mengkaji elemen-elemen yang kita perolehi itu secara terasing. Contoh apabila kita melihat seseorang, kita tidak akan melihatnya secara terasing atau satu-satu tetapi melihatnya secara keseluruhan.

Oleh yang demikian, tokoh-tokoh psikologi Gestalt yang terdiri daripada ahli teori kognitif mengatakan yang mereka percaya ‘ satu keseluruhan itu adalah lebih baik daripada jumlah bahagian-bahagiannya’. Wertheimer juga turut mengatakan “ kalau anda mengkaji setiap bingkai gambar dalam wayang gambar anda tidak akan dapat melihat pergerakan yang terdapat dalam wayang gambar tersebut”.

Dalam kajian yang di jalankan , Wertheimer mengambil berat tentang cara kanak-kanak belajar terutamanya di sekolah. Beliau tidak bersetuju denagn penggunaan hafalan dan ingatan. Bahkan beliau mahukan kanak-kanak mencapai kefahaman dan mempunyai celik akal dalam sesuatu masalah.

Beliau menerangkan bahawa terdapat 2 jenis penyelesaian kepada setiap masalah yang di hadapi iaitu jenis A dan jenis B. Pentelesaian jenis A ialah dengan menggunakan celik akal dan originaliti manakala penyelesaian jenis B pula ialah dengan menggunakan perkaitan masa lalu dengan cara rigid dan perkaitan ini tidak bersesuaian untuk digunakan.[5]

Wertheimer telah menggunakan contoh mengajar kanak-kanak bagaimana mencari luas suatu segi empat selari. Kanak-kanak diajar pada mulanya bagaimana mencati luas segi empat bujur, bukan dengan cara menghafal formula tetapi dengan memahami mengapa formula di bentuk. Segi empat bujur dibahagikan kepada segi emapt sama yang lebih kecil dan kanak-kanak dapat melihat bahawa jumlah luas terdiri daripada bilangan segi empat sama dalam satu baris di darab dengan jumlah bilangan baris yang ada. Kemudian Wertheimer telah memotong satu bentuk segi empat lain daripada kertas dan meminta kanak-kanak tersebut mencatat luasnya. Sesetengah kanak-kanak terus mendarab panjang darab lebar iaitu penyelesaian jenis B.

Sebahagian kanak-kanak yang lain pula menggunakan penyelesaian jenis A iaitu denagn memotong bentuk segi tiga pada satu bahagian hujung segi empat selari dan menyambungkannya pada bahagian hujung yang sebahagiannya lagi. Pada peringkat ini kanak-kanak telah mula membentuk segi empat bujur dan boleh menggunakan formula yang telah di pelajari. Kanak-kanak yang menggunakan penyelesaian jenis A ini telah menemui satu perkaitan geometri sebenar.

Dalam satu lagi oleh eksperimen lain yang dijalankan oleh tokoh teori Gestalt iaitu Wolfgang Kohler ialah dengan menggunakan mawas.[6] Mawas dimasukkan ke dalam kandang dan di gantung pisang di dalam kandang tersebut . Disamping itu turut diletakkan kotak kosong diatas lantai agar mawas tersebut dapat menyusun kotak tersebut dan memperolehi pisang yang tergantung. Penyelsaian masalah yang digunakan oleh mawas bukanlah secara cuba jaya tetapi sebaliknya menguji mawas agar

meneliti situasi dan setelah itu dengan pantas telah memahami dan nampak jalan penyelesaiannya. Tindakan yang dilakukan oleh mawas tersebut menunjukkan apa yang di panggil celik akal dan merasakan ia banyak berlaku terutamanya dalam pembelajaran manusia.

Menurut Chaplin (1985) persepsi adalah proses mengentahui objek-objek dan peristiwa-peristiwa yang objektif melalui kederiaan serta kesedaran tentang proses-proses organik. Persepsi mempunyai tiga komponen utama iaitu perhatain, pembinaan dan interprestasi.

Perhatian adalah proses memilih input-input daripada sistem deria yang akan diberi lebih perhatian. Prosedur-prosedur utama dalam membantu untuk memproses input-input sensori yang infiniti yang pertama ialah akomodasi atau penyesuaian. Ia berlaku apabila individu itu tidak mempedulikan input sensori di mana input itu tidak mempunyai perubahan daripada yang sebelumnya dan tidak dapat memberi maklumat baru. Input sensori yang seterusnya ialah kejelasan iaitu berlaku sejauh mana ransangan deria terutama deria mata memproses input-input tersebut untuk persepsi. Walaupun fokus di berikan tetapi deria kita tetap menerima kemasukan rangsangan lain. Contoh, semasa kita membaca buku, dengan tiba-tiba pintu bilik kita diketuk, sudah tentu perhatian kita akan beralih kepada bunyi ketukan itu.

Pembina ialah proses di mana ia menyusun dan mengedit input-input sensori untuk menjadikan ia lebih bermakna. Contras effect melihat sesuatu objek itu samaada dalam bentuk kecil besar atau kecil. Ia juga berlaku apabila sistem persepsi adalah dua input sensori secara bertentangan. Anchoring-and-adjustment effect ialah dua input sensori yang di lihat secara sama rata. Manakala halo effect pula ialah pembinaan dimensi persepsi yang boleh menberi kesan kepada sesuatu objek atau situasi pembinaan persepsi dalam dimensi lain. Serta bahagian akhir dalam proses persepsi ialah Interpretasi ialah peringkat akhir dalam proses persepsi. Interpretasi akan mewakili makna-makna dari input data sensori sebagaimana yang telah di persepsikan oleh individu tersebut.

Manakala pandangan Perls terhadap manusia pada asasnya berbentuk fenomenologikal. Passons (1975) menyenaraikan lapan andaian tentang sifat semulajadi manusia yang membentuk kerangka psikologi gestalt. Pertama ialah manusia terbentuk daripada pecahan-pecahan keseluruhan yang saling berkaitan. Walaupun tidak ada bahagian-bahagian ini iaitu badan, emosi, pemikiranm sensasi dan persepsi boleh di fahami di luar konteks manusia iaitu sebagai makhluk keseluruhannya.

Kedua ialah manusia juga adalah sebahagian daripada persekitarannya sendiri dan tidak dapat di fahami jika dipisahkan dari persekitaran ini. Ketiga ialah manusia di pilih untuk bertindakbalas kepada ransangan dalaman dan luaran kerana manusia juga adalah pelakon di dunia dan bukannya penindak balas. Keempat pula ialah manusia mempunyai potensi menyedari sepenuhnya akan semua sensasi, pemikiran, emosi dan persepsi. Manakala yang seterusnya yang kelima ialah manusia berkebolehan membuat pilihan kerana kesedaran. Keenam manusia berkeupayaan mengendalikan hidupnya secara berkesan. Ketujuh ialah manusia tidak dapat mengalami masa lalu dan masa akan datang. Mereka hanya boleh mengalami apa yang berlaku pada masa kini sahaja. Manakala yang akhir ialah manusia secara amnya tidak ada yang baik dan tidak ada yang jahat. [7]

MATLAMAT PSIKOLOGI GESTALT

Matlamat psikologi gestalt adalah untuk menyedarkan inidividu bagi mengambil tanggungjawab diri sendiri bukannya melakukan sesuatu tugas mengikut arahan orang lain atau dieksploitasi orang lain. Tujuannya adalah supaya individu itu tercabar supaya berubah daripada sikap bergantung kepada sokongan persekitaran dan sokongan dir sendiri.

Selain itu ia juga adalah bagi mencacai intergrasi sebagai satu sistematik keseluruhan.[8] Pencapai regulasi kendiri dan intergrasi memerlukan kesedaran. Perls (1969) menekankan apabila seseorang itu mencapai kesedaran, “the organism can work on the healthy Gestalt principle that the most important unfinished situation will always emerge and can be dealt with”(p.51).[9]

Antara matlamat lain dalam gestalt ialah membantu individu agar dapat mengalami hidup yang sebenar iaitu merasai nikmat sebenar hidupnya. Psikologi mempunyai andaian iaitu setiap individu mempunyai potensi tetapi kerana terikat dan tekonkong oleh sekatan-sekatan tertentu dalam hidupnya. Dengan itu mereka tidak berjaya mengalami hidup dengan sepenuhnya seperti kata Perls: The awreness of, and the abiality to endure, unwanted emotion are the condition sine quo non for successful cure. ( m.s.179).

Seterusnya ialah membantu individu agar benar-benar dapat merasai dan menyedari segala perasaan serta pengalamannya. Hanya dengan cara ini iaitu menyedari segala perasaan dan merasai pengalaman sahajalah yang dapat membantu individu untuk mengubah personalitinya.dan dengan cara inilah gestalt akan menjadi sempurna dan lengkap. Dalam melengkapkan proses perasaan-perasaan inilah berbagai halangan terpaksa di tempuh seperti perasaan-perasaan yang tertekan dan sebagainya.[10]

PRINSIP DALAM GESTALT

PERSAMAAN

Persamaan ialah kecenderungan individu untuk melihat dengan yang lain. Entiti yang sama dilazimkan dan dikelompokkan sebagai satu.[11] Sebagai contoh;-

O O O O O

Prinsip diatas adalah kita hanya melihat bulat dalam satu barisan. Jadi, kita akan mentafsirnya sebagai satu kerana melihat hanya bulatan yang sama.

KEDEKATAN

Kedekatan ialah kecenderungan individu untuk melihat entiti yang berdekatan antara satu sama lain dan di persepsikan sebagai satu kelompok atau organisasi yang sama. Sebagai contoh;-

O O O O O O

O O O O O O

O O O O O O

O O O O O O

O O O O O O

Berdasarkan prinsip kedekatan, bulatan diatas akan dipersepsikan sebagai kumpulan barisan yang mendatar kerana jarak diantara bulatan-bulatan mendatar adalah lebih dekat berbanding dengan bulatan-bulatan yang terletak secara menegak.

SAMBUNGAN YANG SEMPURNA

Kecenderungan individu untuk melihat entiti yang tidak penuh sebagai penuh sekiranya entiti itu membentuk satu bentuk yang sama. Sebagai contoh;-

Oleh kerana garisan dengan garisan di perhatikan sebagai garisan persambungan, maka garisan diatas akan dipersepsikan sebagai satu garis lurus bersilang dengan garis lengkung yang lain.

KERINGKASAN

Kecenderungan individu untuk meringkaskan ransangan dalam bentuk yang paling ringkas. Organisasi pengamatan juga sentiasa mempunyai kecenderungan untuk melengkapkan rangsangan yang kurang lengkap. Prinsip ini menyatakan bahawa kita sentiasa berusaha bergerak ke arah dunia yang lebih sempurna daripada keadaan yang kurang sempurna. Sebagai contoh;-

Walaupun garisan tidak bersambung menjadi bentuk tertutup, kita masih mengamatinya sebagai bulatan dan segitiga.

KESIMPULAN

Psikologi gestalt adalah psikologi yang menekankan kesedaran pada masa kini dan di sini. Psikologi ini memberi penekanan khusus kepada jenis-jenis tingkahlaku yang tersekat perkembangannya serta bagaimana tingkah laku berlaku sedemikian. Oleh itu bagi mencapai matlamat seseorang individu perlu bertanggungjawab keatas diri sendiri pada masa kini serta mengalaminya secara nyata terutama dari segi perasaan.

Oleh itu sangat penting bagi seseorang individu itu mendapat perwakilan mental yang baik dan bermakna tentang isi yang di alami serta masalah yang berkaitan. Contohnya dalam eksperimen yang di lakukan oleh Kohler terhadap mawas dan kotak.beliau mendapati bahawa masa yang diambil oleh mawas untuk mendapatkan celik akal adalah lebih singkat jika kotak itu diletakkan dekat dengan pisang. Oleh itu amalan ini adalah pelajaran yang baik serta perlu membuat pertimbangan tentang persepsi individu.

Psikologi Gestalt juga mengkaji sejrah masa lampau kliennya dengan cara yang menarikserta mengiktiraf akan kepentingannya. Dengan cara sebegini individu akan menjadi lebih sedar akan hak perasaannya dan lebih bahagia dalam melayari bahtera hidup denga mengatasi perasaan masa lampau yang menhalang kemajuan. Tetapi yang penting sekali dalam Gestalt adalah ia mencabar kliennya. Gestalt tidak mahu individu itu berputus asa dan menjadikan ia sebagai alas an untuk tidak mahu berubah. Individu akan di beri peluang sepenuhnya.


BIBILIOGRAFI



[1] Sbariah Siron. (2003). Teori kaunseling dalam perhubungan menolong. Petaling Jaya: pearson Malaysia

[2] Muhd Mansur Abdullah. (1986). Kaunseling: teori proses dan kaedah. Petaling Jaya: fajar Bakti.

[3] Rahil Mayuddin,&Hhabibah Elias, (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: karisma Publication.

[4] Rahil Mayuddin,&Hhabibah Elias, (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: karisma Publication. hlm 149

5. Rahil Mayuddin,&Hhabibah Elias, (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: karisma Publication. Hlm 150.

[6] Rahil Mayuddin,&Hhabibah Elias, (2002). Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan. Shah Alam: karisma Publication. hlm 152

[7] Sbariah Siron. (2003). Teori kaunseling dalam perhubungan menolong. Petaling Jaya: pearson Malaysia. hlm 118-119

[8] Sbariah Siron. (2003). Teori kaunseling dalam perhubungan menolong. Petaling Jaya: pearson Malaysia. hlm 126

[9] ibid

[10] Amir Awang. (1987). Teori dan Amalan Psikoterapi. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia. hlm 66

[11] Lee Shok Mee.(1997). Psikologi pendidikan 2: Teori Dan Aplikasi Psiklogi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman. hlm 72

JENIS-JENIS DIPLOMASI HAK ASASI

PENGENALAN

Tugas mendefinasikan Pengajian Strategik bukanlah satu perkara mudah. Bidang ini mengandungi pelbagai set tajuk dan terkandung dalam bidang hubungan antarabangsa yang sangat luas. Walaupun Pengajian Strategik ini mempunyai fokusnya tersendiri, tidak terdapat jurang pemisah yang kukuh yang dapat memisahkannya daripada hubungan antarbangsa. Identiti tersendiri Pengajian Strategik terbit dari fokusnya pada strategik ketenteraan. Strategik secara meluas dapat ditafsirkan sebagai satu seni sains atau sains yang menbentuk kaedah untuk mempromosikan matlamat dalam apa jua bidang konflik. Manakala strategik dari sudut yang lebih khusus telah didefinasikan sebagai “seni agihan dan aplikasi cara ketenteraan untuk memenuhi matlamat polisi”, mengekspoitasi kekuatan tentera bagi mencapai matlamat dasar tertentu dan perhubungan antara kuasa ketenteraan dengan tujuan politik.

Dalam membincangkan tajuk yang diberikan secara lebih mendalam lagi, tidak lengkap kiranya jika tidak menjelaskan terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan diplomasi hak asasi manusia. Perkataan diplomasi selalunya digunakan dalam pengertian yang luas yang merangkumi kedua-dua aspek pembentukan dan pelaksanaan dasar luar. Dalam pengertian yang lebih bersifat teknikal, ia dimaksudkan sebagai urusan yang membahagikan antara kerajaan dengan kerajaan. Diplomasi adalah hasil daripada kewujudan beberapa unit politik yang bersaing dan asal-usulnya boleh dikesan sejak dari zaman lampau lagi. Setiap masa, pemimpin menganggap diplomasi sebagai suatu alat penting bagi dasar negara tetapi sedikit demi sedikit ia telah melampaui peranan sebenarnya. Oleh kerana kepentingan national di beberapa buah negara tidak boleh dicapai dengan jayanya kecuali melalui pengekalan keseimbangan kuasa, maka diplomasi itu harus memenuhi kehendak sistem tersebut secara keseluruhannya. Disebabkan diplomasi merupakan satu elemen penting dalam menyelesaikan konflik, ia telah digunakan sebagai suatu alat dasar dalam menyelesaikan masalah hak asasi manusia. Jenis-jenis diplomasi hak asasi merangkumi empat perkara iaitu, diplomasi ketenteraan, ekonomi, politik dan media. Namun begitu, diantara keempat-empat jenis diplomasi ini , diplomasi ketenteraan merupakan suatu diplomasi yang sangat penting dan berkesan dalam menangani masalah berkaitan dengan pencabulan hak asasi manusia diperingkat dunia. Beberapa kejayaan telah dicapai melalui penggunaan diplomasi ini.

Secara umumnya, Hak Asasi Manusia boleh didefinasikan sebagai hak yang paling asas bagi manusia untuk hidup sebagai manusia (hak untuk hidup).[1] Di samping itu, terdapat beberapa hak yang dianggap asas bagi manusia untuk mengelakkan diri daripada dianiayai, hak kebebasan bersuara, hak mendapat perlindungan, hak mendapatkan makanan dan sebagainya. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa hak asasi manusia buka semata-mata merujuk kepada hak sivil dan politik tetapi juga merangkumi hak ekonomi, sosial dan budaya. Dengan demikian, hak asasi manusia boleh dikatakan sebagai satu alat perlindungan bagi manusia. Namun, kita harus sedar bahawa bukan semua negara di dunia ini mempraktikkan hak asasi manusia. Oleh itu, kes-kes pencabulan hak asasi manusia sering berlaku di negara dunia khususnya negara-negara dunia ketiga.

PENCABULAN HAK ASASI MANUSIA DI BOSNIA-HERZEGOVINA

Pencabulan Hak Asasi Manusia sepertimana yang diketahui sebenarnya telah meninggalkan satu kesan yang amat mendalam dalam diri mangsa-mangsa yang terlibat sekaligus ia akan menjadi satu kenangan pahit dalam hidupnya terutamanya mengenai kejadian-kejadian yang berlaku terhadap penduduk tempatan yang tidak berdosa dan kanak-kanak yang tidak memahami erti peperangan. Pencabulan hak asasi yang berlaku di Bosnia-Herzegovina yang palig ketara sekali adalah masalah penghapusan kaum di wilayah tersebut. Seperti yang diketahui umum, kempen penghapusan penduduk Islam Bosnia telah bermula sejak dari perang Vienna lagi yang berlaku antara tahun 1683-1699. Semasa peperangan ini berlaku, tidak ramai yang berjaya melarikan diri dari Bosnia-Herzegovina dan lebih kejam lagi ramai yang telah dipaksa menukarkan agama dan sekiranya enggan berbuat demikian mereka akan diseksa dengan pelbagai bentuk penderaan.

Menurut satu laporan yang telah mencatatkan mengenai Jenayah Chetnik yang dilakukan di Bukovica bertarikh Mac 1943, menyatakan bahawa lebih kurang 500 penduduk Islam di Komuniti Bukovica yang kebanyakkannya wanita, kanak-kanak dan orang tua yang tidak berupaya telah diseksa, disembelih dan dibakar. Menurut laporan itu lagi, orang lelaki disalib dan dipakukan pada pokok. Di perkampungan Mokevici, 81 orang telah disembelih dan dibakar. Keadaan ini memperlihatkan bagaimana hak-hak asasi manusia tidak dilindungi.

Dalam pada itu, penyiksaan turut dilakukan di kem-kem tahanan di Bosnia-Herzegovina. Salah satu contoh yang dapat dilihat kekejaman yang berlaku di kem tahanan Omarska. Omarska sebelum peperangan merupakan sebuah lombong yang terbesar dan termoden di Yogaslavia. Kini ia dijadikan sebagai tempat latihan yang menjadi tumpuan kawasan seksaan dan pembunuhan. Menurut seorang mangsa, dianggarkan terdapat lebih kurang 4000 mangsa di dalam kem tahanan tersebut. Mereka ditempatkan dalam sebuah bilik yang kecil dan mereka terpaksa tidur bertindihan antara satu sama lain serta tidak disediakan selimut dan keperluan-keperluan lain. Mereka didera dengan kejam tanpa perikemanusiaan yang mana tangan mereka dipotong, mata dicungkil, menarik keluar semua kuku, cuping telinga dipotong dan ada yang dipotong buah zakar. Tidak cukup dengan itu, mangsa-mangsa tidak dibunuh tetapi dibiarkan begitu sahaja untuk menanggung keperitan dan seksaan dan ini menjadi keseronokkan askar-askar Serb di kem tahanan.

Tahanan yang berada di dalam kem tersebut dibekalkan dengan bekalan air yang kotor serta tercemar dijadikan minuman untuk tanahan di sini. Air ini adalah dari paip yang bocor dimana sebelum peperangan bekalan air ini digunakan untuk mengasingkan arang batu. Kandungan dalam air ini telah menyebabkan ramai yang telah diserang penyakit “Disentri”. Tahanan yang berjangkit dengan penyakit ini akan diasingkan dan dimasukkan dalam sebuah bilik berserta dengan mangsa penyakit yang lain. Layanan dan kemudahan yang diberikan kepada pesakit adalah sangat teruk sekali dan selalunya mereka akan dibiarkan mati begitu sahaja. Sementara dalam bilik tahanan wanita pula dikatakan dalam keadaan yang lebih teruk memandangkan pelbagai ketidakadilan dan penganiayaan sering berlaku. Pada siang hari mereka dipaksa bekerja di dapur sementara pada waktu malam mereka akan dijadikan mangsa penderaan dan mangsa rogol bagi askar Serb. Ada sesetengahnya dipaksa melayan nafsu askar-askar Serb lebih daripada lima orang. Kekejaman ini menggambarkan sikap tidak perikemanusiaan dan telah mencabulkan hak asasi terhadap masyarakat Bosnia.

Kekejaman di kem tahanan ini sukar dibongkar ekoran kelicikan pihak tentera yang megawasi kem tersebut. Sebagai contoh, sekiranya pihak Serb mengetahui bahawa pihak IRC (Palang Merah Antarabangsa) aka datang, mereka akan menukarkan layanan mereka terhadap tahanan supaya tidak diketahui tentang kekejaman yang dilakukan oleh mereka. Apabila mereka mengetahui pihak IRC[2] ingin ke kem tahanan, pihak Serb akan cuba memberi layanan yang lebih baik kepada tahanan di kem-kem tersebut. Mangsa dalam kem ini akan diberi layanan dan kemudahan yang lebih baik seperti selimut, katil, roti, makanan dan sebagainya. Mereka akan ditempatkan ke bilik yang lebih baik untuk mengelakkan diketahui umum tentang layanan mereka.

Penderitaan dan kesengsaraan hidup bangsa Bosnia mendapat perhatian yang meluas daripada media massa antarabangsa sehingga mencetusnya suara-suara simpati dan huluran bantuan kemanusiaan terutamanya kepada kanak-kanak Bosnia. Dalam hai ini, badan-badan atau agensi antabangsa turut terlibat dalam menyelesaikan isu ini. Salah satu aktiviti utama Pertubuhan Bangsa-bangsa Berastu (PBB) ialah menyediakan Pasukan Pengaman untuk dihantar bertugas di Bosnia-Herzegovina. Kewibawaan PBB dalam menangani masalah pencabulan hak asasi penduduk Bosnia dapat dilihat apabila PBB telah menghantar pasukan tenteranya ke Bosnia ekoran berlakunya pembunuhan beramai-ramai ke atas penduduk di wilayah itu oleh pihak Serb dengan menggunakan nama Pasukan Perlindungan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPROFOR) pada Mac 1992. Pasukan yang dianggotai oleh 23,549 anggota tentera dari seluruh dunia bertanggungjawab untuk mengawasi pencabulan genjatan senjata, mennyampaikan bantuan kemanusiaan dan menyediakan kemudahan pemindahan pelarian Bosnia mulai Mac 1992. Dalam pada itu, pihak PBB cuba mendamaikan keadaan melalui resolusi-resolusi dan dengan harapan keadaan akan kembali pulih. PBB turut berperanan dengan mmengambil tindakan ketenteraan ke atas Serb. Pihak tentera yang dihantar oleh PBB kebanyakkannya ditugaskan mengawasi di kem-kem tahanan memandangkan kes pencabulan majoritinya berlaku di sana.

Selain itu NATO (North Atlantic Treaty Organization) turut menyumbangan bantuan dalam menangani konflik tersebut. NATO turut menghantar pasukan ketenteraanya bagi proses rundingan damai di Bosnia-Herzegovina. Amerika Syarikat diberi keutamaan dalam NATO memandangkan beberapa anggota NATO sendiri berperanan Amerika Syarikat adalah penting untuk menjamin pelaksanaan proses damai di Bosnia dan NATO akan menemui jalan buntu tanpa penglibatan pihak Amerika.[3] Sekutu-sekutu NATO berusaha untuk menamatkan kepungan di Bosnia dan bersedia untuk mengebom kedudukan pengganas Serb Bosnia sekiranya Setiausaha PBB pada ketika itu memberi persetujuan. Jet-jet pejuang NATO menguatkuasa Zon Larangan Terbang yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan. Pada peringkat awalnya, ia hanya dibenarkan membuat rondaan biasa serta lain pergerakan seperti mengesan lapangan terbang pihak Serb atau membuat sekatan elektronik sekiranya pencabulan berterusan. Tenteta-tentera yang dihantar oleh NATO dikerahkan mengawasi lapangan terbang di Bosnia bagi mengelakkan pengeboman oleh tentera Serb. Dengan bantuan yang diberikan oleh PBB dan NATO telah berjaya menghalang pencabulan oleh pihak tentera Serb daripada terus berleluasa. Campurtangan dan bantuan yang disalurkan juga telah melemahkan pihak tentera Serb ekoran semua lokasi yang dikuasai sebelum ini telah dikawal dan diawasi oleh badan-badan berkenaan.

KRISIS PENCABULAN HAK ASASI DI RWANDA

Seperti yang sedia maklum, krisis atau masalah pencabulan hak asasi manusia turut berlaku di Rwanda. Sejarah awalnya, tiada satu penempatan mutlak tentang kaum Hutu Tutsi dan Twa yang mendiami Rwanda. Adalah dipercayai bahawa kaum Hutu merupakan penduduk asli Rwanda yang telah bertapak sejak 500 tahun lebih awal daripada kaum Tutsi.[4] Manakala kaum Tutsi yang lebih dikenali sebagai the superior race besar kemungkinan berasal dari Origin Cushitic di Horn, selatan Filipina. Krisis berlaku di Rwanda dapat dilihat selepas pilihanraya kebangsaan, Gregoire Kayibanda telah dipilih sebagai presiden baru kepada parlimen pada 26 Oktober 1961. Ahli kabinetnya terdiri daripada PARMEHUTU, UNAR, APROSOMA. Kerajaan sementara ini akhirnya mendapat pengiktirafan rasmi Perhimpunan Agung PBB pada 1 Julai 1962.

Dari segi pentadbiran, seperti Sistem Mwami tradisional yang wujud sebelum ini dikekalkan.[5] Presiden Kayibanda bertanggungjawab dalam semua perlantikan dan pemilihan pegawai, termasuklah golongan pegawai yang bertaraf rendah. Disamping itu, bentuk pentadbiran negatif seperti perlantikan yang berdasarkan hubungan pertalian diraja, korupsi dan ketidakseimbangan dalam pengagihan dimansuhkan. Ia digantikan dengan democratic revolution yang menekankan kesamarataan dari segi sosial, keadilan perundangan dan pembangunan. Malangnya. Nilai-nilai sedemikian gagal dipraktiskan dalam realiti.

Malahan, semasa pemerintahan beliau, beliau telah melakukan pencabulan ke atas kaum Tutsi yang merupakan penduduk minoriti di Rwanda. Tindakan tersebut telah memburukkan keadaan tambahan pula kerajaan Rwanda telah melakukan sekatan-sekatan ke atas kaum Tutsi. Penyingkiran kaum Tutsi dapat dilihat melalui dua aspek iaitu sebagai mangsa politik dan penganiayaan fizikal. Pencabulan dalam politik dapat dilihat apabila mangsa pertama adalah ketua dan penolong ketua kaum Tutsi. Daripada jumlah 43 orang ketua Tutsi dan 549 orang penolong ketua, 21 dan 314 orang masing-masing telah disingkirkan dari jawatan melalui pembunuhan, pengusiran dan buang negeri. Jawatan mereka kemudiannya digantikan oleh kaum Hutu sementara. Selain itu, Presiden Kayibanda juga mengenakan koata sebanyak 10% dari segi peluang pendidikan dan perkhidmatan awam. Dengan demikian, ia telah menimbulkan masalah pengangguran dan persaingan hebat dalam pencarian pekerjaan khasnya antara golongan elit Tutsi itu sendiri.

Pencabulan dari segi fizikal pula berlanjutan sepanjang tempoh ketengangan politik iaitu sebelum dan selepas kedua-dua pilihanraya 1960 dan 1961. Namun begitu, kemuncak konflik adalah pada 1963 ketika penyerangan Inyenzi. Serangan ini telah membawa kepada kemusnahan dan kematian yang begitu banyak. Contohnya, di prefecture Gikongoro sahaja dianggarkan 5,000 hingga 8,000 orang kaum Tutsi terbunuh. Manakala bagi 15 pemimpin utama kaum Tutsi yang kekal dalam jawatan pula dihukum bunuh tanpa perbicaraan. Keadaan ini menyebabkan kaum Tutsi hidup dalam keadan tidak tenteram. Penduduk awam turut menjadi mangsa semasa krisis tersebut. Tragedi yang menimpa kaum minoriti ini hanya berakhir pada tahun 1990.

Ekoran krisis tersebut, sebilangan besar kaum Tutsi meninggalkan Rwanda dan mencari tempat perlindungan yang lebih selamat. Destinasi utama pelarian adalah menuju ke Burundi, Uganda, Tanzania dan Zaire. Menurut bancian UNHCR (United Nations Hight Commission for Refugee), sehingga tahun 1990, angka pelarian telah mencapai 600,000-700,000[6] orang termasuk generasi baru yang dilahirkan di negara penerima. Pelarian kaum Tutsi telah membentuk pakatan untuk bertindak balas terhadap apa yang dihadapinya sebelum ini. Sebagai contoh di Zaire, pelarian yang tertumpu di Kivu berjumlah antara 450 ribu hingga 1.3 juta. Mereka membentuk satu kumpulan tanpa membezakan diri kepada kaum Hutu ataupun kaum Tutsi. Kumpulan ini kemudiannya menggelarkan dirinya sebagai penduduk Zaire. Tetapi, identiti mereka tidak diterima oleh penduduk tempatan. Di Uganda pula, pelarian Rwanda menyertai gerakan gerila Museveni yang kemudiaanya berjaya menggulingkan Rejim Uganda di bawah presiden Milton Obote.

Krisis yang berlarutan di Rwamda telah menyebabkan masyarakat dunia mengutuk tindakan pelampau kaum Hutu ekoran menindas kaum Tutsi yang merupakan penduduk minoriti di Rwanda. Tidak terkecuali tentangan hebat dilakukan oleh badan-badan pertubuhan antarabangsa terutamanya campurtangan dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Dengan demikian, PBB telah bersedia memainkan peranan penting dalam usaha membantu menyelesaikan krisis di Rwanda. Peranan besar yang dimainkan oleh PBB adalah dengan menghantar tenteranya ke Rwanda. Pembentukan angkatan tentera melalui UNOMUR (United Nations Observer Mission Uganda-Rwanda), UNAMIR (United Nations Assistance Mission in Rwanda) dan UNAMIR II (United Nations Assistance Mission in Rwanda II) merupakan tiga unit tentera pengaman yang bertanggungjawab mengembalikan keamanan Rwanda. Bermula dengan pembentukan UNOMUR sehingga tamatnya mandat UNAMIR II, proses ini memperlihatkan kemantapan dalam usaha yang dilaksanakan.

Berikutan krisis tersebut, kerajaan Rwanda dan Uganda telah menulis surat kepada Presiden Majlis Keselamatan meminta agar PBB membentuk misi pemerhati di sepanjang 150km sempadan bersama.[7] Kerajaan Uganda menjelaskan bahawa permintaan ini adalah untuk mengelak berlakunya konflik Rwanda ke Uganda semakin berleluasa. Dalam mengimplimentasi Resolusi 812 (1993) Majlis Keselamatan pada 2 hingga 6 April 1993 telah membentuk suatu misi teknikal yang bertugas di sepanjang sempadan Uganda-Rwanda. Lanjutan itu, 81 orang tentera pemerhati dari Bangladesh, Brazil, The Netherlands, Senegal, Slovakia dan Zimbabwe ditempatkan di sebelah Uganda untuk mengawal sempadan. Fokusnya adalah pemeriksaan kenderaan pada transit point dan sekatan jalan raya untuk mengelakkan pennyeludupan senjata kepada pelarian Rwanda. Jumlah perbelanjaan sehingga 21 Disember 1993 adalah sebanyak US$2,298,500.[8] Disamping itu, PBB juga telah menempatkan sebilangan polis awam di Kigali dan prefecture yang berlainan demi menyenangkan kerja tentera pengaman.

Melalui konsep The blood based goverment of national unity, UNIMAR meneruskan usaha memastikan keselamatan awam supaya pelarian Rwanda berkeyakinan terhadap kerajaan dan kembali ke tanah air. Manakala dari segi hak asasi manusia pula, UNAMIR dengan kerjasama United Nations High Commissioner Rights (UNHCHR) telah membentuk tujuh pejabat di bahagian yang berlainan. Tanggungjawab ini diagihkan antara 60 orang pegawai dan penyiasat hak asasi manusia serta 40 orang pemerhati yang dijangka akan sampai pada Disember 1994.[9] Pada akhir April 1994, situasi di Rwanda semakin reda. Tambahan pula hanya 270 orang tentera pengaman bertugas di Kigali. Beberapa kejayaan telah dicapai dalam menangani krisis tersebut. Namun begitu, penyelesaian terhadap krisis ini tidak berjaya sepenuhnya tetapi ia dapat mengurangkan masalah yang dihadapi oleh penduduk Tutsi.

PENCABULAN HAK ASASI MANUSIA DI SOMALIA

Somalia merupakan satu negara bangsa dimana kedudukannya terletak di sempadan negara Afrika tetapi sering dikatogerikan sebagai negara Arab.[10] Disamping itu, ia juga merupakan percantuman daripada dua pentadbiran penjajahan iaitu British Somaliland di utara dan Itali Somaliland di selatan.[11] Semasa Perang Dunia Kedua lagi, bangsa Somalia telah berkesempatan menikmati penggabungan semula apabila Itali berjaya menakluki sebahagian Ogaden Ethiopia dan bergabung dengan Itali Somaliland pada tahun 1940.

Sejak 1988 lagi, Somalia telah menunjukkan kebenaran Clausewitz yang mengatakan bahawa peperangan adalah merupakan salah satu jenis politik yang berlainan daripada maksud sebenar.[12] Perang saudara pada 1980-an sebenarnya bersumberkan kepada beberapa faktor seperti pengasingan puak, sifat yang terlalu memilih sanak-saudara dalam menjawat jawatan-jawatan tinggi, pembahagian sumber negara tidak sekata serta corak pemerintahan Barre yang terlalu berpusat dan diktator sehingga melakukan pencabulan ke hak-hak asasi kedaulatan masyarakatnya. Tambahan pula, usianya yang semakin meningkat serta kesihatannya yang semakin merosot akibat kemalangan telah menimbulkan kesangsian orang ramai terhadap keupayaannya menyelesaikan masalah dalam negaranya. Demi menghadapi masalah ini, Barre telah mengambil langkah untuk berbaik dan berdamai dengan pihak musuhnya melalui rundingan. Walau bagaimanapun, segala usahanya tidak mendapatkan hasil seperti yang diinginkan.

Barre sememangnya terkenal dengan seorang yang tegas dan beliau telah menggunakan kekerasan dalam mengawal perang saudara yang berlaku dalam negerinya. Menjelang pertengahan 1980-an, didapati pihak musuhnya telah melakukan percubaan untuk menggulingkan Barre. Tindakan tersebut telah menaikkan kemarahan Barre dan beliau telah mengarahkan melakukan pembunuhan ke atas binatang-binatang ternakan dengan menggunakan senapang mesin disamping meracunkan semua perigi-perigi di sekitar bandar di bahagian utara sebagai tanda ketidakpuasan hati beliau terhadap pihak musuhnya. Tidak cukup dengan itu, beliau turut mengarahkan supaya tenteranya menggempur pihak musuh yang tidak menyokongnya termasuklah membunuh orang awam. Kanak-kanak turut menjadi mangsa keganasan tentera Barre. Keadaan ini menggambarkan tindakan Barre adalah mencabuli hak asasi manusia terhadap penduduknya.

Menurut satu laporan pada 1990 oleh Jawatankuasa Pemerhati Africa yang bertapak di New York, ia menganggarkan jumlah kematian orang awam sejak Mei 1988 sehingga 1989 adalah diantara 50,000 dan 60,000 yang mana kebanyakkan mangsanya adalah puak Issaq. Tindakan kekerasan yang dilakukan oleh Barre dalam menghapuskan pihak-pihak tertentu telah menyemarakkan lagi kemarahan serta ketidakpuasan hati di kalangan orang awam khususnya. Memandangkan pentadbiran Barre telah mencemarkan kedaulatan negaranya, kebanyakkan penduduk setempat telah menubuhkan kumpulan gerila yang bermatlamat menggulingkan kuasa Barre. Matlamat agung ini akhirnya telah dicapai oleh USC United Somali Congress tanpa pertolongan dan sokongan daripada pihak lain.

Dalam Disember 1990, pemberontak-pemberontak USC telah memasuki Mogadishu secara tersembunyi untuk memberi bantuan kepada ahli-ahli USC dalam menangani angkatan tentera Barre. Kehadiran USC seolah-olah menjadi pemangkin dalam mempercepatkan lagi tindakan Red Barets yang bertindak sebagai pengawal peribadi Barre dalam campurtangan ke atas kehadiran USC. Dalam pergelutan tersebut, USC telah menghantar lebih banyak bantuan ke bandar Mogadishu. Pergelutan yang mengambil masa selama 4 minggu di kawaan bandar akhirnya berjaya mengalahkan pihak Barre. Kekalahan rejim Barre telah meninggalkan suatu kekosongan atau vakum dalam politik Somalia yang seterusnya membuka jalan kepada pemulihan semula politik yang berbau perkauman atau puak sepertimana yang berlaku secara tradisional dahulu kalanya.

Walaupun rejim Barre berjaya dihapuskan namun timbul masalah puak yang mana masing-masing ingin menguasai politik di Somalia terutamanya kawasan sekitar Mogadishu yang merupakan pusat bagi negara ini. Dengan demikian, masing-masing mempunyai hasrat tersendiri untuk menguatkan kuasa politik, kuasa kerajaan serta kuasa dalam masyarakat awam. Lantaran itu, timbul pelbagai masalah di Somalia seperti berlakunya semangat berpuak-puak, agihan bantuan tidak sama rata, sering berlaku pembunuhan dan sebagainya. Pada 1992, bahagian selatan Somalia telah ditimpa masalah kebuluran yang sangat serius.

Dalam menyelesaikan konflik tersebut, PBB telah memainkan peranan penting terutama dalam perundangan, bantuan kemanusiaan, mengatur proses genjatan senjata serta menghantar pasukan ketenteraannya sebagai agen yang bertindak mengawal keadaan rantau tersebut. Di bawah kerjasama Setiausaha Agung PBB di bawah Majlis Keselamatan didapati peranan PBB dalam mengekalkan keamanan disamping menyelesaikan konflik memang tidak dapat diragui. Contohnya dalam perundingan Soviet Union daripada pencerobohan Afghanistan pada 1988, perundingan dalam mengakhiri perang Iran-Iraq selama lapan tahun serta membawa keluar Afrika Selatan dari Namibia pada 1989.

Objektif utama PBB campurtangan dalam krisis Somalia di bawah Resolusi 733 Majlis Keselamatan pada 23 Januari 1992 adalah untuk mengaturkan satu genjatan senjata di antara pengganas, mengatur dan menghantar bantuan kemanusiaan, mempromosi pendamaian kebangsaan serta penyelesaian konflik. Namun, campurtangan yang paling besar PBB dalam mengatasi masalah di Somalia adalah dengan melancarkan operasi ketenteraan dan menempatkannya di bandar Somalia yang mana berlakunya konflik tersebut. Tentera-tentera yang dihantar ditugaskan mengawasi politik di Somalia disamping melakukan serbuan ke atas kumpulan pemberontak bagi mengembalikan keamanan rantau tersebut. Disamping itu, untuk menjayakan lagi usaha ini, PBB telah mengembleng tenaga dengan pertubuhan-pertubuhan antarabangasa yang lain dalam menangani konflik di Somalia. Dalam pada itu, kedua-dua pihak yang bertelagah bersetuju menerima penghantaran pasukan keselamatan untuk mengiringi proses penghantaran bantuankemanusiaan disamping bersetuju dengan penempatan 20 pemerhati militari di seluruh Mogadishu untuk memastikan proses perlucutan senjata api berjalan dengan lancar.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung ini telah mencadangkan kepadaMajlis keselamatan untuk mengimplimentasikan satu rangka perjanjian di Mogadishu. Sejurus selepas itu, Resolusi 746 pada 17 Mac telah diterima dimana resolusi ini telah menyokong cadangan Setiausaha Agung untuk menghantar satu pasukan teknikal ke Somalia bagi mengkaji dan menasihati satu mekanisma yang lebih berkesan dalam usaha perlucutan senjata api serta penghantaran misi pengaman di Somalia. Dengan ini, penglibatan PBB semakin menonjol dalam menyelesaikan masalah di Somalia.

PENCABULAN HAK ASASI MANUSIA DI PULAU TIMUR INDONESIA

Timor Timur merupakan provinsi ke-27 bagi Indonesia yang terbentuk pada 17 Julai 1976. Ibu kota Timor Timur adalah Dili. Di indonesia sering berlaku pemberontakan provinsi baru yang mana biasaya dibentuk dari daerah keresidenan. Wilayah Timor Timur sebelum ini menjadi provinsi Indonesia, ia adalah daerah kolonial Portugis maka pembentukan provinsi Timor Timur adalah berlainan dengan provinsi-provinsi yang lain. Pulau Timor Timur mempunyai keluasan 32,000 kilometer persegi. Ia merupakan pulau yang terbesr di Kepulauan Sunda.[13]

Bermula dengan pencerobohan Timor Timur pada 1975, Indonesia telah berulangkali mencabuli hak asasi manusia orang Timor Timur dan enggan membenarkan organisasi-organisasi hak asasi manusia masuk ke negara untuk memerhati situasi di Timor Timur. Amnesty International telah melaporkan pada tahun1993 berkaitan ancaman keganasan termasuk rogol dan layanan yang kurang baik dalam bentuk lain yang selalu digunakan oleh pasukan keselamatan sebagai kaedah untuk mengugut dan mengancam. Memandangkan tiadanya kehadiran pihak asing di Timor Timur, pihak pemerintah Indonesia telah menggunakan kekuasaan yang ada di tangan mereka untuk sesuka hati tanpa berperikemanusiaan. Dasar tutup pintu di Timor Timur menyebabkan sukar untuk mendapatkan berita mengenai suasana atau keadaan di Timor Timur.

Beberapa organisasi telah berjaya mengumpulkan maklumat tentang pencabulan oleh pihak berkuasa Indonesia terhadap wanita Timor Timur yang mana kumpulan hak asasi manusia dilarang masuk ke Timor Timur. Dalam pada itu, bentuk pencabulan gender yang khususnya telah dilalukan oleh pihak berkuasa Indonesia terhadap wanita Timor Timur seperti rogol, semua bentuk penganiayaan seks, gangguan seksual, perkahwinan paksa, penggunaan wanita sebagai hamba seks dan pelacuran. Pada tahun 1975, pasukan Indonesia telah mendarat di Timor Timur, mereka meminta gadis dan mengejar wanita-wanita yang didapati melarikan diri. Terdapat beberapa sumber yang melaporkan tentang askar Indonesia yang menganiayai dan merogol gadis-gadis berumur antara 12-13 tahun termasuk wanita yang mengandung. Sikap tidak berperikemanusiaan ini telah diikuti oleh rakyat Timor Timur dalam tentera Indonesia.

Dalam pada itu, terdapat satu lagi bentuk rogol iaitu “security linked rapes” dimana isteri, adik beradik perempuan dan saudara wanita pejuang kebebasan Timor Timur menjadi sasaran mangsa rogol askar Indonesia sebagai satu cara membalas dendam terhadap pejuang kebebasan atau cara untuk memaksa pejuang kemerdekaan menyerah diri kepada pasukan Indonesia. Ada juga gadis-gadis yang rela dirogol bagi menyelamatkan sauara lalaki mereka daripada penganiayaan tentera Indonesia.

Selain daripada pencabulan secara terbuka yang dilakukan oleh pemerintah Indonesia, terdapat satu corak yang selalu digunakan iaitu dengan membangkitkan konflik agama di Timor Timur. Hal ini bertujuan untuk melahirkan kegelisahan di Timor Timur sebagai satu subjek konflik antara Kristian dan Islam. Sebagai contoh yang berlaku pada Jun 1996 apabila seorang ahli Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI) dilihat meletakkan gambar “Virgin Mary” di atas pintu masuk masjid di Bognia. Berikutan itu, pemuda di Baucau telah mengadakan demontrasi aman meminta kerajaan dan ABRI bertanggungjawabn penuh bagi kejadian itu. Rusuhan tercetus apabila pasukan Indonesia menembak secara rambang ke arah penunjuk perasaan. Keadaan ini memperlihatkan bahawa kerajaan Indonesia turut berkompromi dalam pencabulan hak asasi di Timor Timur. Jumlah peningkatan angka korban meningkat dari sehari ke sehari ekoran ketidakadilan pemerintahan kerajaan Indonesia.

Penindasan, kekejaman serta pencabulan hak asasi manusia di Timor Timur telah melahirkan bantahan secara besar-besaran oleh masyarakat dunia. Tidak terkecuali kemarahan turut disuarakan oleh beberapa buah badan organisasi di peringkat antarabangsa. Dalam kes ini, kita dapat lihat peranan yang dimainkan oleh PBB dalam menangani isu ini. Tambahan pula, Timor Timur telah berada dalam agenda PBB begitu lama berbanding kes-kes lain. Ia memasuki agenda dekolonisasi PBB pada tahun 1960 apabila perhimpunan Agung PBB memasukkan Timor Timur dalam senarai wilayah Portugis. Berikutan pencerobohan indonesia pada tahun 1975, Timor Timur telah muncul sebagai satu agenda dalam badan-badan PBB.

Dalam menyelesaikan kes ini, PBB telah mengambil satu Resolusi 3485 yang memanggil penarikan keluar tentera Indonesia dan mencadangkan tindakan segera diambil oleh Majlis Keselamatan PBB bagi melindungi integrasi wilayah Timor Timur dan hak penentuan diri sendiri rakyat Timor Timur. Dalam pada itu, PBB telah menempatkan tentera-tentera pengaman di Timor Timur bagi menjamin keselamatan awam terpelihara. Tentera-tentera pengaman yang dihantar akan menjalankan tugas menyiasat di kem-kem tentera di Timor Timur.

Pentadbiran dalaman kem-kem tersebut diambil alih oleh tenteta PBB. Penyiasatan turut dilakukan dari semasa ke semasa bagi melindungi hak-hak rakyat di wilayah berkenaan. Penglibatan PBB dalam konflik di Timor Timur telah meredakan kes pencabulan hak asasi manusia. Setiausaha Agung PBB juga telah mengeluarkan arahan supaya menghantar perwakilan segera bagi menilai keadaan di Timor Timur. Pada peringkat pertama, sejumlah 560 orang tentera Indonesia telah ditarik balik dan tidak dibenarkan memasuki wilayah tersebut. Penempatan tentera turut ditempatkan di perairan pualu tersebut bagi mengelakkan pencerobohan masuk tentera Indonesia. Pada 1998, Setiausaha Agung PBB telah mendesak supaya membebaskan pejuang gerila Timor Timur iaitu Xanana Gusmao yang dipenjarakan bagi tempoh 20 tahun dan dengan demikian, Xanana dapat memainkan peranannya dalam menentukan masa depan wilayah tersebut. Rentetan itu, penduduk di Timor Timur telah mendapat pembelaan sewajarnya. Keajayaan PBB dalam menyelesaikan kes pencabulan ini membuktikan bahawa PBB merupakan satu badan yang sangat penting dalam menyelesaikan konflik yang berlaku.

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulannya, sejak deklarasi hak asasi manusia diwujudkan serta diberi pandangan serius terutamanya oleh badan-badan pertubuhan antarabangsa, banyak konflik-konflik yang berlaku diperingkat antarabangsa dapat diselesaikan. tambahan pula, penyelesaikan sesuatu konflik tersebut yang menggunakan cara diplomasi ketentertaan telah membuktikan bahawa daripada beberapa jenis diplomasi yang ada, diplomasi ketenteraan memainkan peranan yang cukup besar dalam menyelesaikan sesuatu isu dan dapat dilihat kejayaannya melalui beberapa buah negara yang telah dijeskan. Kejadian pencabulan ke atas manusia terutamanya dengan melakukan penyiksaan dan penganiayaan terhadap mangsa telah mendapat perhatian dari semua pihak di peringkat antaranbangsa dan mereka ramai menghulurkan pelbagai bentuk bantuan. Seperti yang dibincangkan, beberapa buah negara yang menghadapi masalah pencabulan hak asasi manusia seperti krisis di Bosnia-Herzegovina, krisis Somalia dan sebagainya telah banyak membuka mata masyarakat antarabangsa betapa pentingnya menjaga dan mempertahankan hak-hak individu. Pelbagai perubahan telah dilakukan dalam badan organosasi antarabangsa untuk mempertingkatkan lagi prestasi dalam menyelesaikan sesuatu isu sekaligus dapat menyelamatkan mangsa-mangsa kekejaman.

CONTOH PENCABULAN TERHADAP MANUSIA

BIBLIOGRAFI


[1] Prof. Madya Dr. Mokhtar Mohamad, Perhubungan Antarabangsa Konsep Dan Konteks, Kuala Lumpur, 2005., hlm. 6.

[2] Alijah Gordon, Bosnia: Testament to War Crimes as told by Survivors, Budaya Ilmu Sdn. Bhd, 1993., hlm 13.

[3] Http://en.wikipedia.org/wiki/NATO

[4] Gerard Prunier, The Rwanda Crisis 1959-1994: History of a Genocide, London: Hurst & Company, 1995., hlm. 6.

[5] www.wikipedia.org/wiki.Rwanda

[6] Patrick J.O’ Halloran, Humanitarian Intervention and the Genocide in Rwanda, London: The Reseach Institution for the study of Conflict and Terroism, 1995., hlm. 6.

[7] “United Nations Assistance Mission for Rwanda”, http://ralph.gmu.edu/cfpa/peace/unomur. Html.

[8] The United Nation and Rwanda 1993-96, New York: United Nation Department of Public Information, 1996., hlm. 26.

[9] “United Nations Assistance Mission for Rwanda”, http://ralph.gmu.edu/cfpa/peace/unomur Html.

[10] Gerald Pruneir, Somalia: Sivil Wall, Intervention And Withdrawal 1990-1995 (July 1995)”, http:/www/unhcr.ch/refworld/country/writenet/wrison.htm.

[11] Clement Abide, Managing Arms In Peace Process: Somalia, New York and Geneva: United Nations, 1995., hlm. 4.

[12] Samuel M. Makinda, Seeking Peace From Chaos: Humanitarian Intervention in Somalia, London: Lynne Rienner Publishers, 1993., hlm. 24.

[13] http://www2.dw-world.de/indonesia/politik/1.77386.1.html